Home
Een goede nachtrust is noodzakelijk om uitgerust en monter aan een nieuwe dag te beginnen. Een dito slaapsysteem is daarbij van essentieel belang. Maar hoe begin je daaraan? Lees meer

Dankzij de beddenspecialist kan je op twee oren slapen

Je bent op zoek naar de beste matras en beddenbodem, maar je hebt het moeilijk om de juiste keuze te maken? Niet verbazend, want er zijn matrassen in vele formaten en materialen — van traagschuim en latex tot veer- of polyether. En in elk van deze soorten vind je goede en slechte matrassen. Dus hoe begin je eraan? Welk materiaal garandeert ons het grootste slaapcomfort en waarmee houden we beter rekening in onze zoektocht? Lees meer

Zet je oude matras op pensioen!

Veel mensen kopen maar één keer in hun leven een bed en een matras en vervangen ze pas als ze kapot zijn. Fout dus, want een matras gaat geen leven lang mee! Vervang om de 10 jaar je matras. Zo heb je nooit last van rugpijn en allergieën en is je nachtrust tip top! Lees meer

De winnaar van de Grote Bedtest-wedstrijd

Maak kennis met de winnaar van de Grote Bedtest-wedstrijd! Lees meer

Word geen hoogslaper

Een (nieuw) bed moet er niet alleen goed uitzien maar moet ook praktisch zijn in gebruik. We weten intussen allemaal dat een goede matras en bedbodem ook je nachtrust ten goede komen. Maar wist je dat ook de hoogte van je bed belangrijk is? Lees meer

Weg met huisstofmijt!

Maar liefst één vijfde van de bevolking is allergisch aan huisstofmijt. En dat is niet niets. Het aantal mensen met allergie is de afgelopen tien jaar zowat verdubbeld. Dit omdat artsen vaker de diagnose stellen, maar ook omdat we nu veel meer aandacht hebben dan vroeger voor hygiëne. Toch beseffen mensen vaak niet dat hygiëne ook belangrijk is in de slaapkamer, meer bepaald in je bed. Lees meer

Hoe beïnvloedt het zomeruur onze nachtrust?

Met het zomeruur maken we allemaal een (lente)sprongetje en zetten we onze klok een uurtje vooruit. Daarmee verschuift er effectief een uurtje zon van de ochtend naar de avond, waardoor we van die heerlijke lange zomeravonden kunnen genieten. Maar welke invloed heeft het zomeruur eigenlijk op onze nachtrust en onze gezondheid? Lees meer

Slapen, dat moet je leren!

Slapen moet je leren. Slaap is voor de volksgezondheid bijna net zo belangrijk als voedsel en voldoende bewegen. Wie slecht slaapt heeft een pak meer kans op depressies. Daarom is het belangrijk kinderen van jongs af goede slaapgewoontes bij te brengen. Lees meer

Licht uit voor het slapengaan

Het was al bekend, maar we kunnen het niet genoeg zeggen: kunstmatig licht zorgt voor een slechtere nachtrust. Het gebruik van televisie, gsm en laptops vlak voor het slapen gaan zorgt ervoor dat je slechter slaapt. De elektronische toestellen die ons leven productiever en aangenamer moeten maken, kunnen er zo net voor zorgen dat we onvoldoende slapen. Lees meer

Examenstress?

De examenperiode staat voor extra stress. Heel wat tieners hebben het moeilijk om hun routine en goede gewoontes vol te houden. Zo kruipen ze vaak te laat onder de wol om toch nog een beetje extra te studeren of vallen ze moeilijk in slaap, terwijl ze hun nachtrust in deze stressvolle periode net heel hard nodig hebben. Bij een slaaptekort leer je trager, vergeet je meer en kan je minder goed rationeel nadenken. Hieronder enkele tips om je te helpen ontspannen, voor een goede nachtrust en goede resultaten. Lees meer

7 redenen om overdag een (kort) dutje te doen

Ook al hebben we meestal veel te weinig tijd om een dutje te doen, we kunnen toch wel iets leren van onze zuiderburen. Zo zouden mensen die een siësta houden beter naar de noden van hun lichaam luisteren. En er zijn zelfs onderzoeken die suggereren dat we eigenlijk een uiltje zouden moeten knappen overdag. Hier zijn enkele goede redenen waarom je de aloude siësta een kans moet geven. Lees meer

De top 5 mythes over slapen

Maar liefst één derde van ons leven brengen we slapend door. Toch weten mensen niet altijd even goed wat slaap nu eigenlijk met ons lichaam doet. Wij zetten de 5 meest voorkomende misvattingen over slaap voor je op een rijtje. Lees meer

Een slaapmutsje is niet altijd even gezond…

Veel mensen met slaapproblemen denken de oplossing te hebben gevonden: ze drinken een paar pintjes bier of een borreltje voor het slapen gaan. Of ze drinken dan een beetje meer wijn bij het avondeten, kwestie van de slaap te kunnen vatten. Het klopt dat alcohol kan helpen bij het inslapen, maar we zullen ons bij het ontwaken toch niet helemaal fris voelen… Lees meer

Welkom op DeSlaapraad.be!

Wil je fris & monter door het leven gaan? Snuister dan tussen onze blog artikels en zoek uit wat je precies moet doen om zalig te slapen. Want een goede nachtrust, dat voel je overdag. En wie weet ben je binnenkort helemaal uitgerust en goedgeluimd. Lees meer

De Prinses en de Erwt: de zoektocht naar de juiste matras

Slapen, en vooral goed slapen, is enorm belangrijk. Niet voor niets zijn er best wel veel sprookjes waarin ‘slapen’ een belangrijke rol speelt. Denk maar aan Sneeuwwitje, Doornroosje of De Schone Slaapster. Er is zelfs een sprookje dat enkel en alleen over slapen gaat… Lees meer

Met een nieuwe matras voel je je helemaal in je sas!

In de zoektocht naar een nieuwe matras loop je al snel verloren tussen de verschillende soorten matrassen. Als je deze matrassen bekijkt, zien ze er aan de buitenkant eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde uit. Maar aan de binnenkant kunnen ze enorm verschillen afhankelijk van de gebruikte materialen en technieken. Lees meer

Slecht geslapen? Koop een nieuw hoofdkussen!

Een te dik, te dun of simpelweg ongemakkelijk hoofdkussen kan je behoorlijk wat slapeloze nachten bezorgen. Een goed hoofdkussen verlicht nek- en rugpijn, bevordert je nachtrust en helpt je uitgerust en monter aan je dag beginnen! Hoog tijd dus om je kussen aan een grondige inspectie te onderwerpen! Lees meer

Een juiste slaaphouding maakt gezond!

Een goede nachtrust is essentieel, een ergonomische houding tijdens het slapen dus ook. Je hebt vast al wel eens last gehad van stijve, vastzittende spieren of rugpijn. Om deze klachten te voorkomen is een juiste slaaphouding superbelangrijk! Lees meer

15 maart: Internationale Dag van de Slaap

15 maart was het Internationale Dag van de Slaap, de dag dat er extra aandacht besteed wordt aan onze slaap. Volgens een recente studie blijkt dat bijna de helft van de Vlamingen, en dan vooral de vrouwen, wel eens last heeft van een verstoorde nachtrust. Lees meer

Het verwarrende winteruur

Dit weekend schakelen we opnieuw over naar de wintertijd. En uit onderzoek blijkt dat de helft van de mensen last ondervindt wanneer we de klok verzetten naar het winteruur. Het veroorzaakt namelijk somberheid, slaapproblemen en vermoeidheid. Vooral baby's en kinderen hebben het erg moeilijk om hun ritme aan te passen. Maar waarom hebben we eigenlijk zoveel last met dit uurtje verschil? Lees meer

Als de bladeren vallen…

De herfst is een streling voor de zintuigen. Sappige appels wachten geduldig om geplukt te worden en kleuren het landschap prachtig rood, bruin en goud. Maar dit schouwspel betekent meer, het luidt een nieuw seizoen in. Een seizoen waarin de dagen korter en de nachten langer worden. De frissere temperaturen zijn een welkome afwisseling na de lange en soms warme zomernachten. Maar toch zorgt deze seizoenswissel vaak voor slaap- en andere problemen. Lees meer

Slapen op een wolkje

Nogal wat mensen hebben last van een verstoorde nachtrust. Goed en voldoende slapen is enorm belangrijk, dat wisten we al. Een goede nachtrust doet niet enkel je lichaam, maar ook je geest deugd. Het verbetert je humeur en zorgt voor een hogere werkproductiviteit. Daarom is het enorm belangrijk te zorgen voor een matras die bij je past. Lees meer

Ga de hele winter met plezier naar bed

Nu de temperaturen opnieuw dalen, is het hoog tijd om je bed en slaapkamer klaar te maken voor de winter. Dat betekent warme dekens, donzige dekbedden, schapenvachtjes, zachte kussens en warme verlichting, maar ook een goede matras en bedbodem. Zo ben je zeker dat je altijd heeeeerlijk slaapt! Lees meer

Stille nacht, heilige nacht…

December is een maand vol gezelligheid, warmte en festiviteiten. Maar de eindejaarsperiode blijkt voor veel mensen ook één van de drukste en meest stresserende tijden van het jaar. Hierdoor wordt er in de week voor Kerst ook veel te weinig geslapen. Lees meer